Bosna i HercegovinaTG Kultura/Zabava

O NOVOJ KNJIZI Duvnjaka Ivana Bakovića: Recenzija recenzija “Riječima o riječima”

U nakladi Matice hrvatske Tomislavgrad nedavno je objavljena knjiga profesora Ivana Bakovića (Tomislavgrad, Mokronoge) naslovljena “Riječima o riječima”, zanimljiv naslov, a zanimljiv i sadržaj.
U ovoj knjizi (prije svega pjesnik!) Baković je objavio tridesetak recenzija, prikaza, predstavljanja, preporuka za objavu, koje je napisao o rukopisima književnica i književnika iz Bosne i Hercegovine, većinom članova DHK Herceg-Bosne, ali i onih izvan ovoga članstva. Ne znamo postoji li negdje profesija recenzent ili studij za recenzente, a ako i nema, tu vještinu je Baković, profesor hrvatskog jezika i književnosti, odlično svladao.

Piše: Ljuba Đikić

Čitajući njegove recenzije očito je kako je Baković svaki rukopis (ili novu knjigu) temeljito pročitao i o pročitanom razmišljao, tijekom čitanja bilježio odlomke ili rečenice koje su ga posebno dojmile i što nakon čitanja neće izostaviti napisati u recenziji. I dok čitate prikaze rukopisa u knjizi “Riječima o riječima” kao da čitate sadržaj “u malom”, obojen riječima recenzenta, bilo da recenzira romane, pripovijetke, pjesme, monografije, zapise…
Baković biranim riječima, a hvala Božjem daru i mnogim pročitanim knjigama rječnik mu je bogat, piše i o dijelovima rukopisa koji mu nisu najbolje “legli”, nakon što napiše i citira sve one lijepe rečenice i riječi iz rukopisa, tako da se kritička misao i ne osjeti, ako dublje ne analizirate recenziju.
Kako ne bismo bili pristrani, a recenzija bi trebala biti objektivna koliko je god to moguće, ne izdvajamo ni jedno ime, recenziju pojedinačnog rukopisa, iako se osjeća neka blaga sklonost recenzenta prema pjesmama, jer je Baković i sam pjesnik ili je rukopis pjesama lakše razumjeti?! Ako recenzent  nije kreativan u pisanju teško će prepoznati kreativnost književnog djela o kojem piše, a Bakoviću njegova kreativnost pisanja umnogome pomaže prepoznati vrijednost i ljepotu književnog djela, pri čemu neće izostaviti ni ocjenu stila, primijetiti teče li radnja glatko ili ima konfuzija i nelogičnosti u rukopisu, jesu li neki opisi dugi, razvučeni, dijalozi naporni… Budući da je prikaz neke knjige najbolja preporuka čitatelju da ju pročita (ili ne pročita!) recenzent treba biti uvjerljiv u svojoj recenziji.
A Baković piše i uvjerljivo i argumentirano, potkrjepljujući svaku svoju tvrdnju, svoj stav o pročitanom rukopisu, navodima iz istoga. Možda nekada u tome i pretjera, ako se uopće može pretjerati citirajući rečenice, riječi koje vam se sviđaju, koje posebno zazvone i u ušima, a poglavito u srcu. Važno je čitatelju, zbog kojega se i piše recenzija, ne otkriti glavninu sadržaja, nego iznijeti kratko svoje mišljenje, opći dojam o rukopisu, ako je dobar, ali i iskreno napisati i što nije dobro, a ako je malo toga dobro, onda treba odustati od pisanja recenzije!
Svaki pojedinačni prikaz književnog djela svakog od autora koji je objavljen i koji je, pretpostavljamo, autor knjige-zbirke recenzija “Riječima o riječima” posebno odabrao, može se čitati i kao lijep doživljaj napisanoga, koji u čitatelju potiče znatiželju pročitati o svakom rukopisu do kraja napisano, a nakon toga potražiti i knjigu uvjeriti se je li baš tako dobra, zanimljiva i poučna kako piše recenzent. A jest, potvrdit će svi koji su pročitali Bakovićeve recenzije, a potom pročitali i objavljene knjige.
Ne treba zato čuditi što mnogi pjesnici, književnici, poznatiji i manje poznati, posebice mlađi, žele da im baš profesor Ivan Baković napiše recenziju, preporuku za objavu knjige, jer njegova preporuka ima težinu, uvjerljivost, pečat za kvalitetu književnog djela.
Pa ako u dugim jesenjim i zimskim danima i noćima ne znate što pročitati, uzmite knjigu recenzija “Riječima o riječima” Ivana Bakovića i katalog dobrih, recentnih izdanja knjiga bh književnika bit će vam najbolji putokaz što čitati!

***************************************************************************************

Iz Životopisa autora: Ivan Baković ( Tomislavgrad, 1963.) do „uzdvignuća jidra“, odnosno do otisnuća u svijet, stasao je i rastao na Duvanjskom polju.
Uređuje i lektorira knjige, časopise i publikacije. Objavio je knjigu pjesama „Zatomljenja“ (DHK HB, Mostar, 2021. Autor je scenarija za dokumentarni film „Žetva i vršidba, da se ne zaboravi-običaji duvanjskog kraja“.
Nagrađivan je za poeziju na književnom natječaju Duvanjskih dana kulture i na natječaju za domoljubnu poeziju Udruge veterana Četvrte gardijske brigade.
Član je Društva hrvatskih književnika Herceg-Bosne, izvršni urednik „Osvita“, časopisa za književnost, kulturu i društvene teme i voditelj Književne srijede DHK HB. Aktualni je predsjednik Društva hrvatskih književnika HB.
Živi i radi u Mostaru, profesor je hrvatskog jezika i književnosti.